Z artykułu dowiesz się: (kliknij, aby przejść)
Nowa trasa łącząca osiedla będzie służyć tylko autobusom, rowerzystom i pieszym. Łącznik pozwoli "przerzucić" pasażerów z Ołtaszyna i Wojszyc na Jagodno, a stamtąd szybko ich dowieźć do centrum. Nie będzie to najkrótsza droga, ale za to najszybsza.
Przedsięwzięcie prowadzi spółka Wrocławskie Inwestycje i właśnie w imieniu miasta podpisała umowę na zaprojektowanie łącznika. Dolnośląska Pracownia Projektowa, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu, ma 13 miesięcy na przygotowanie dokumentacji. Zrobi to za kwotę 589 tys. zł.
Po co łącznik Iwaszkiewicza - Kajdasza?
To rozwiązanie powstaje niezależnie od planowanej przebudowy ulicy Grota Roweckiego. Jest jednym z elementów Pakietu dla Południa, o którym szeroko piszemy w "Tak wykuwał się Pakiet dla Południa - 900 pomysłów, jak odkorkować południowe osiedla. Zobacz, co wyniknęło z konsultacji".
Pakiet dla Południa to system kompleksowych działań, które mają poprawić komunikację na Jagodnie, Wojszycach, Krzykach, Partynicach, Klecinie i Ołtaszynie.
Zgodnie z postulatami mieszkańców, magistrat zapowiedział powstanie ulicy łączącej Grota-Roweckiego z Buforową. Będzie ona przedłużeniem ulicy Iwaszkiewicza i spotka się z ulicą Kajdasza.
To w temacie komunikacji zbiorowej najczęściej zgłaszana propozycja podczas konsultacji. Część tej ulicy będzie wyłącznie dla autobusów, rowerzystów i pieszych. Gdyby jeździły nią samochody, to autobusy utknęłyby w korku razem z nimi, a właśnie chodzi o to, aby to autobusy były szybkim środkiem transportu.
Jakie są wytyczne dla projektanta łącznika Ołtaszyna z Wojszycami?
Powstać ma:
- jezdnia o szerokości 6,5-7 metrów;
- obustronna droga dla pieszych o szerokości 2,3 metra;
- dwukierunkowa droga dla rowerów po północnej stronie jezdni o szerokości 3 metrów.
Trasa będzie oświetlona i odwodniona. Drogi piesze i rowerowe zostaną oddzielone od jezdni pasem zieleni.
Projekt powinien również zawierać:
- dwie pary przystanków autobusowych,
- analizę możliwości lokalizacji dodatkowych miejsc postojowych na ul. Iwaszkiewicza i Kajdasza,
- możliwości nasadzenia zieleni wysokiej.
Jakie punkty Pakietu dla Południa są realizowane?
Na łącznik Iwaszkiewicza - Kajdasza trzeba będzie poczekać kilka lat. Jeśli przetarg na projekt zostanie szybko rozstrzygnięty, to zwycięzca będzie miał 13 miesięcy na przygotowanie kompletu dokumentacji wraz z pozwoleniami. Oznacza to, że ogłoszenie przetargu na budowę drogi możliwe będzie najszybciej w II kwartale 2026 roku.
Bez tej inwestycji na południu Wrocławia niewiele się zmieni
- Ruszyła budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia
W toku są inne zadania zawarte w Pakiecie dla Południa
- Wybrany został projektant przebudowy ulicy Zwycięskiej
- Trwa projektowanie tramwaju na Jagodno i rozbudowy ulicy Buforowej do czterech pasów
- Trwa projektowanie linii tramwajowej Borowska Szpital
- Trwa proces projektowania tramwaju na Klecinę